Thursday, June 23, 2011

M.A.S.A.L.A.H

selalu bila ada masalah apa yg kita akan cakap dulu?
  • sial la,,ada je msalah...
  • mampus aku kalau macam ni...
  • aku dah tak larat la wei nk idup...
  • kenapa la tuhan bg aku msalah?
tapi pernah tak korg fikir kenapa masalah tu datang kat korg?
serious,aku pun kadang2 hilang arah juga bila ada mslah dan aku tak cukup bagus untuk menasihat tapi kite kena percaya setiap msalah tu akan datang bersama kebaikan nya,,cume cepat atau lambat,,,tu je..

aku sebagai anak sulung dari 5 beradik..lelaki pulak tu..tanggungjwb besar tu..
mak bapak aku tak la senang sangat tapi tak adalah smpi tahap terlampau susah,,kira sederhana la...
dengan keadaan kolej aku yg sentiasa pressure bab-bab duit...kalau tak beriye-iye memang tak boley study beb kat kolej aku tu,,tiap-tiap sem ada je msalah duit..mintak duit itu la,,mintak duit ini lah...dan alhamdulilah hasil dorongan mak bapak aku,kawan2 aku berjaya juga,,,tapi utk yang akan datang tak tahu la macam mane pulak,,,

mana datang kekuatan tu pown aku tak tahu,,,,yang pasti bila ada masalah jangan cepat buat keputusan,sebab dalam keadaan terdesak keptusan yang kite buat tu kadang-kadang tak mengguna kan akal,,dan akhir nya keadaan akan menjadi lebih teruk..

aku sebagai anak sulung,,kadang-kadang aku rasa aku dah cukup besar utk selesai kan masalah..tapi hakikat nya,,pada tahap ni,,aku tak sedar yang aku ni masih di bawah tanggungjwb makbapak aku..agak sakit bile berperang dengan ego,masalah,tanggungjwb  dan keadaaan sekililing,,,,boleh serabut otak di buat nya...

kawan kepada ex aku pernah cakap dan aku rasa korg pown pernah dengar kowt ayat ni,,.... tuhan tak akan bagi kat masalah kat hamba nya untuk saje-saje...sebab tuhan tahu kite mampu menghadapi nye..die yg maha mengetahui..cuma kite sebagai umat nya jangan cepat menyalah kan masalah yang datang tapi ikhtiar bagaimana nak setel kan masalah tu..

aku hope sangat diri aku dan juga kwn-kwn laen kat luar sana jangan cepat mengalah ok..ingat kita ada agama,,tuhan tu sentiasa ada dengan kite cuma kite je yang kadang-kadang lupa kat die... time-time macam ni fikir la guna kan akal...tawakal pown jangan lupa..insyalah ..
sekian,,,

No comments:

Post a Comment